POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

19 Julai 2009

Kuasai Matematik ... 

Dicatat oleh abangmali On 11:17 PTG

Salam sejahtera kepada semua , Abang Mali berharap kita semua sentiasa sihat wal'afiat...
Di kampung Abang Mali , Sg. Besar , sejak kebelakangan ini hujan selalu turun pada waktu awal pagi dan kadang-kala tu hujan pada waktu petang.

Mmm ... untuk artikel ini , Abang Mali akan berkongsi dengan semua pelajar di luar sana yang akan menduduki peperiksaan awam di sekolah rendah dan menengah pada tahun ini , 2009 , tentang bagaimana nak menguasai subjek matematik supaya anda dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan matematik kelak.

Baiklah , kita terus kepada perbincangan tajuk artikel ini , ok. MATEMATIK . Subjek matematik (math) merupakan satu mata pelajaran yang amat penting untuk dikuasai oleh semua pelajar kerana ia adalah ilmu teras kepada pembangunan ketamadunan kemajuan sesebuah bangsa dan negara.

Walaupun masih banyak ilmu teras yang lain perlu dipelajari , math adalah di antara subjek utama yang mesti untuk seseorang pelajar lulus di dalam peperiksaan kelak. Ia penting! .

Subjek math juga dikategorikan sebagai salah satu subjek yang ditakuti oleh sebilangan besar para pelajar di sekolah. Malah di pusat pengajian tinggi juga subjek yang melibatkan pengiraan merupakan subjek yang masih sukar untuk dikuasai oleh sebilangan para siswazah.

Kenapa begitu? Jawapannya adalah kecenderungan kita. Senang cakap , MINAT. Ya , jika kita menimbulkan rasa suka kepada sesuatu pelajaran , maka pelajaran tersebut akan menjadi mudah walau sesukar mana sekalipun ia. Minat , suka , cinta , jika kita memupuk sikap-sikap ini ke dalam pembelajaran subjek yang sukar dikuasai , percayalah ia akan menjadi mudah.

Abang Mali percaya ada banyak jalan penyelesaian yang telah diusahakan oleh pihak-pihak tertentu sama ada di sekolah ataupun di pusat pengajian tinggi untuk memastikan anak didik mereka mampu menguasai subjek yang melibatkan pengiraan.

Di sini Abang Mali akan berkongsikan beberapa tips yang mungkin akan membantu anda menguasai subjek math.

  • Subjek math nie melibatkan pengiraan , maka subjek-subjek yang melibatkan pengiraan perlu dilakukan setiap hari. Sekurang-kurangnya 1 jam sehari. Jawab sebanyak mungkin soalan-soalan mengikut topik dari asas hingga pertengahan.
  • Kuasai asasnya dahulu. Ya , untuk mendalami math , kita wajib menguasai asas-asasnya dulu. Contoh , asas penambahan , penolakan , pembahagian , pendaraban dan asas-asas nombor. Ini penting!
  • Bila asas sudah dikuasai dengan baik , maka , kita perlu melakukan latihan tubi. Jawab sebanyak mungkin soalan yang berkaitan dengan asas-asas tersebut. Walaupun kita sudah berada di pengajian tinggi sekalipun , latihan menjawab soalan asas ini adalah penting untuk memantapkan penguasaan ke subjek sukar yang lain. Percayalah!
  • Bagi mereka yang ingin memahirkan math secara pantas , kita perlu menjawab soalan-soalan yang sama sebanyak 5 kali ulangan. Dilakukan secara pantas. Maksudnya , setiap soalan itu perlu dilakukan sebanyak 5 kali ulangan secara pantas. Kita selesaikan dan buat jalan pengiraan berkali-kali untuk soalan yang sama.Tak kisahlah 5 kali atau 20 kali, terserah kepada anda. Ini akan memahirkan kita tentang selok-belok cara pengiraan sesuatu soalan. Lagi banyak kita buat semula jawapan untuk setiap solan , kita akan bertambah mahir. Macam kita kena denda dengan cikgu laa , buat sesuatu karangan tu 100 kali. Hahaha , sampai jari bengkak.
  • Untuk menjadikan kita lebih fokus dan terarah , kita perlu kreatif , contohnya jika kita ternampak nombor plat sesuatu kenderaan , kita akan menambah atau mendarab gabungan nombor plat berkenaan. Contoh , jika nombor plat motor bapa kita WER 3452 , maka kita boleh buat penambahan di antara angka-angka yang tertera di plat itu. Misalnya , 3+4+5+2=14 atau 3x4x5x2=120 . Ini bergantung kepada kreativiti anda. Tujuan kita berbuat begini supaya minda kita dapat berfikir dan ia boleh membantu menambah serta merangsangkan neuron-neuron di dalam otak kita.
  • Tips yang lain pula , kita perlu bahagikan masa seharian kita. Ini penting! Kenapa nak kena bahagikan masa seharian kita Abang Mali? Ini supaya anda lebih terurus. Sebagai seorang pelajar , jadual masa adalah penting , MUSTAHAK! Kita sebagai pelajar/siswazah terdedah dengan pelbagai aktiviti sama ada di dalam sekolah/kampus ataupun di luar sekolah/kampus. Masa yang kita miliki perlu diuruskan dengan sebaik mungkin. So, buatlah jadual aktiviti anda yer ... pandai-pandailah anda menjadualkan masa anda!
  • Baiklah sekarang fokus kepada SAAT! . Setiap kali nak memahirkan math kita perlu fokus kepada setiap SAAT. Apa tu fokus kepada setiap SAAT? Macam nie , tukarkan setiap minit kepada saat. 1 minit = 60 saat. OK.
  • Sekarang gunakan setiap saat anda yang terbuang tu dengan buat ulangkaji minda. Contoh , semasa kita menunggu bas sekolah , menunggu guru masuk ke kelas , menunggu beratur di kantin , menunggu awek datang (hehehehe) , maka gunakan setiap saat masa yang terluang itu untuk mengulangkaji secara minda. Maksudnya buat kaedah ulangkaji secara imaginasi. Dalam kepala tu bayangkan formula-formula math dan kita terokai setiap formula tu dan kaitkan ia dengan soalan-soalan yang telah kita ulangkaji. Senangkan.
  • Gunakan setiap saat itu dengan sebaik mungkin. Contoh ketika kita bercermin di dalam bilik , ketika kita sedang mandi , ketika kita sedang pakai pakaian nak ke sekolah , ketika kita sedang berjalan-jalan nak ke sekolah , ketika kita sedang menaiki kenderaan nak ke sekolah ... so , kita gunakan kaedah imaginasi di dalam kepala kita untuk menjawab soalan-soalan math atau kita membayangkan kegunaan formula-formula tertentu. Maka, jika kita telah terbiasa dengan cara ini , minda kita pasti bertambah maju. Masa kita pun taklah terbuang begitu saja. Bila MINIT telah di tukar menjadi SAAT , ruang masa itu akan menjadi lebih besar dan kita pun akan merasa kurang tertekan. Tapi ingat , gunakan masa tersebut. Okay!
  • Bayangkan , 1 jam = 60 minit , 60 minit= 3600 saat , maka , 24 jam = 86,400 saat. Banyak tu ... 84,600 saat = 1 hari. So , kalau sebulan = 30 hari x 84,600 = 2.538juta saat. Maka sebulan kita memiliki 2,538,ooo saat. Anda boleh bayangkan dah berapa banyak saat kita yang terbuang? . Jawab sendiri laa yer...
Abang Mali rasa itu saja tips yang ingin dikongsikan bersama. Jika anda mempunyai cadangan yang lain silalah luahkannya di ruang komen untuk artikel ini , ok!

Semoga para pelajar/siswazah akan berjaya meneruskan perjuangan anda di arena keilmuan masing-masing. Di harap andalah kelak yang akan mencorak peradaban bangsa dan negara kita ke arah kemakmuran. Ucapan Abang Mali , semoga anda semua berjaya dunia dan akhirat!
Amin.

Sekian.

Bookmark and Share
Bookmark and Share
Anda suka dengan artikel di atas? Silalah melanggan setiap artikel ( 100 pelanggan yang melanggan can't be wrong ) RSS Feed
Sesuatu komen/kritikan yang membina daripada anda akan MEMBANTU PENULIS MENERBITKAN ARTIKEL YANG LEBIH BERMUTU. Oleh itu, sila pos komen anda untuk artikel ini dan kongsikan pandangan anda dengan pembaca/pengunjung yang lain. Saya amat menghargai setiap komen daripada anda.
Add a Reply / Comment
Maka, Pastikan Anda Melanggan :

(Sil'a pastikan anda mengaktifkan 'link langganan pengesahan' di dalam kotak e-mail Anda)

Related Posts :



Comments :

0 ulasan to “ Kuasai Matematik ... ”

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini.
Sila tinggalkan komen yang membina , kreatif dan kritis.
Anda boleh melanggan RSS saya melalui borang yang disediakan di bawah setiap artikel.
"Jangan SPAM ruang komen ini. Gunakannya untuk bertukar pandangan".

Terima Kasih.


SEMUA ARTIKEL ADALAH HASIL DAYA FIKIR PENULIS DAN HASIL SUMBER RUJUKAN DARIPADA LAMAN-LAMAN SESAWANG YANG BERKENAAN DENGAN TAJUK ARTIKEL. SEGALA HAK CIPTA TERPELIHARA © 2009 http://abangmali.blogspot.com

Dapatkan Artikel Terus ke Email Anda

Dapatkan terus artikel-artikel daripada AbangMali.blogspot.com ke email anda!Sila masukkan email anda di bawah:

Dihantar oleh FeedBurner

Powered by FeedBurner