POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

13 Julai 2009

FACEBOOK Bernilai USD 1.5 Billion ? 

Dicatat oleh abangmali On 11:40 PTG



Hi salam semua , dah beberapa hari ini Abang Mali agak sibuk menyiapkan tugasan peribadi yang agak mustahak. Maaf la , Abang Mali jarang menghantarkan artikel kebelakangan ini.



Baiklah , hari ini mungkin kita akan berkongsi sedikit cerita mengenai laman web sosial popular dunia. Tapi sebelum itu , kita tahu tak laman web sosial manakah yang paling popular sekali di dunia? . Abang Mali agak semua tahu akan jawapannya. Ya , FACEBOOK.


Latar belakang sejarah Facebook ini bermula daripada hobbi seorang remaja yang suka berborak-borak dengan rakan kuliahnya melalui laman interaktif yang diciptanya sendiri. Remaja berkenaan telah membangunkan satu aplikasi laman bersosial yang hampir sama dengan Myspace dan Friendster tetapi lain orang lain keunikannya. Begitulah juga laman sosial yang dibangunkan oleh remaja tersebut amat berlainan.

Pada mulanya aplikasi ini digunakan untuk memudahkan rakan-rakan remaja tersebut berkenalan di antara satu sama lain. Oh ya , remaja tersebut belajar di Harvard pada ketika itu , semasa beliau sedang mengasaskan Facebook. Beliau dilahirkan pada tahun 1984 di New York dan mengasaskan Facebook pada tahun 2004. Oleh kerana kehebatan dan kunikan yang dimiliki oleh Facebook , ia menjadi aplikasi bersosial yang paling popular di Harvard.

Macam bom atom meletupkan Hiroshima begitulah yang terjadi pada Facebook. Jangan salah faham pula , bukan memusnahkan tapi ia (Facebook) meninggalkan kesan yang amat besar di Harvard , manakan tidak kerana dalam masa beberapa bulan sahaja kolej-kolej dan sekolah-sekolah di daerah barat tersebut telah terkena 'virus fb'. Setahun selepas kewujudan Facebook barulah ia dibuka kepada orang ramai untuk menjadi ahli.

Pengasas Facebook ( lihat gambar yer... ) , Mark Zuckerberg bersama-sama rakan programmernya telah menjadikan Facebook sebagai laman sosial networking yang terbaik di dunia. Setelah 2 tahun kewujudannya ketika itu , banyak laman-laman sosial yang popular seperti Myspace dan Youtube telah dijual dengan harga berbillion dollar. Contoh , Youtube telah dibeli oleh Google dengan harga USD$ 1.5 Billion. Namun begitu , Mark Zuckerberg bila ditawarkan oleh Google dan Yahoo untuk membeli Facebooknya itu dengan harga USD$ 1 Billion , beliau dengan selamba menolak tawaran tersebut dan mengatakan "Facebook bukan untuk dijual".

Fuhh , gila agaknya si Mark nie tolak tawaran hebat macam tu... , kalau kita dah jual dah...!
Dunia CNN goncang seketika melaporkan akan berita tersebut kepada dunia. Tohmahan demi tohmahan diposkan kepada si Mark. Tapi beliau tetap dengan selambanya. Setelah 3 tahun beroperasi , hasilnya , beliau telah ditabalkan sebagai "world youngest self-made billionaire" oleh Majalah Forbes dengan anggaran harta berjumlah USD$ 1.7 Billion. Kini beberapa billionaire dunia telah membeli sedikit saham di dalam Facebook , antara mereka adalah Syarikat Yahoo , pengasas Paypal , Li Ka-Shing (multi-billionaire Hong Kong) dan banyak lagi.

Yang paling menarik , syarikat-syarikat makanan segera terkenal dunia juga memiliki akaun di Facebook ; McDonald , Kfc dan sekarang hampir semua syarikat perniagaan di dunia akan memaparkan iklan mereka di Facebook.

Kini aplikasi Facebook semakin canggih dan kalau kita nak tau banyak dah orang yang kaya-raya melalui Facebook. Kita bila pula ? .

Sekian.









Bookmark and Share
Bookmark and Share
Anda suka dengan artikel di atas? Silalah melanggan setiap artikel ( 100 pelanggan yang melanggan can't be wrong ) RSS Feed
Sesuatu komen/kritikan yang membina daripada anda akan MEMBANTU PENULIS MENERBITKAN ARTIKEL YANG LEBIH BERMUTU. Oleh itu, sila pos komen anda untuk artikel ini dan kongsikan pandangan anda dengan pembaca/pengunjung yang lain. Saya amat menghargai setiap komen daripada anda.
Add a Reply / Comment
Maka, Pastikan Anda Melanggan :

(Sil'a pastikan anda mengaktifkan 'link langganan pengesahan' di dalam kotak e-mail Anda)

Related Posts :



Comments :

0 ulasan to “ FACEBOOK Bernilai USD 1.5 Billion ? ”

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini.
Sila tinggalkan komen yang membina , kreatif dan kritis.
Anda boleh melanggan RSS saya melalui borang yang disediakan di bawah setiap artikel.
"Jangan SPAM ruang komen ini. Gunakannya untuk bertukar pandangan".

Terima Kasih.


SEMUA ARTIKEL ADALAH HASIL DAYA FIKIR PENULIS DAN HASIL SUMBER RUJUKAN DARIPADA LAMAN-LAMAN SESAWANG YANG BERKENAAN DENGAN TAJUK ARTIKEL. SEGALA HAK CIPTA TERPELIHARA © 2009 http://abangmali.blogspot.com

Dapatkan Artikel Terus ke Email Anda

Dapatkan terus artikel-artikel daripada AbangMali.blogspot.com ke email anda!Sila masukkan email anda di bawah:

Dihantar oleh FeedBurner

Powered by FeedBurner