POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

02 Julai 2009

Masih Jauh Tapi Dah Dekat 

Dicatat oleh abangmali On 11:14 PTG

Fuh... sampai berpeluh-peluh kening , dahi berkerut , kepala pun panas macam nak meletup dibuatnya bila bermain dengan css kod untuk menokok tambah widget di dalam templet blog ini. Memang payah juga... tapi kerana niat di hati berkobar-kobar nak berblog maka usaha , fokus dan keazaman terpaksa dicurahkan 200%.

Cuba dan gagal , cuba dan gagal , cuba dan gagal lagi... itulah yang perlu dihadapi semasa mempelajari perkara baru. Templet blog Abang Mali ini memang agak sukar untuk di tambah beberapa css kod untuk widget tertentu kerana ia bercirikan wordpress dan ciri-ciri widget serta lamannya pula telah ditingkatkan fungsi oleh saudara falcon hive. Banyak templet-templet berkuasa wordpress yang menarik di sini. Maka , blogger baru macam Abang Mali nie mungkin akan mengalami kesukaran untuk memahaminya.

Terasa kecil benar diri ini jika dibandingkan dengan pelbagai perkara yang ada di dunia blogger. Rasa terkilan juga pun ada. Dulu asyik melayari internet jer tapi tak cuba nak menggunakan kemudahan seperti blog ini untuk mendatangkan menafaat. Rugi betul rasanya...ye laa... mereka-mereka (para blogger) sibuk berblog cari makan, kita pula sibuk berlayar jer tanpa buat apa-apa. Macam orang yang berlayar di laut cari rezeki mana sama dengan mereka yang belayar di laut cari hiburan.

Memang rugi sangatlah kita kalau kemudahan mencari ikan di laut tanpa pergi ke laut dah ada di depan mata tapi tak nak dimanfaatkan. Amat besar kerugiannya. Abang Mali sekarang ini pun sedang berjinak-jinak dengan dunia blogger. Walaupun masih banyak perkara yang perlu kita belajar tapi kalau minat dah ada... rasa susah tu akan jadi mudah jer...

Tadi ada laa pergi godek-godek kat google cari macam-macam maklumat nak siapkan templet nie... so dapatlah berkenalan dengan beberapa blogger yang lain. Ada yang dari luar negara dan di dalam negara. Tapi bukan berkenalan dengan mereka pun... berkenalan dengan blog-blog mereka saja laa...

Banyak betul idea-idea yang mereka curahkan kat blog masing-masing. Memang dahsyat. Macam-macam ada. Pelbagai perkara yang mereka kongsikan dari A sampai Z. Inilah dunia blogger , dunia maklumat.

Tapi bagi kita yang masih baru , saran Abang Mali fokus kepada satu-satu maklumat dan kuasainya dulu. Barulah kemudiannya menguasai pula maklumat yang lain pula. Jangan kena virus 'overload information' sudah. Pasal zaman sekarang ini zaman maklumat , so kekadang tu kita yang masih baru berjinak-jinak dengan dunia informasi memang akan menerima limpahan maklumat yang amat dahsyat.


Jalan yang terbaik adalah kita perlu kuasai dulu asas-asasnya , cari dan belajar dengan mereka yang arif. Dalam arena dunia blogger nie memang banyak sifu-sifunya. Terlalu banyak tempat rujukan yang boleh kita lawati di dalam blogger. Bersepah-sepah. Tapi awas , selidiki serba sedikit laman blog mereka dulu. Buatlah research tentang latar belakang pemilik blogger berkenaan jikalau boleh. Bukan apa , takut-takut nanti terjebak pula dengan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat. Faham-faham jer laa... .

Mmm... belum siap lagi laman blog Abang Mali nie. Kena buat banyak kerja lagi nie. Celoteh panjang-panjang bagus juga jika ada hasilnya. Maaf laa... Abang Mali nie budak baru belajar. Tak pandai sangat nak ulas berjela-jela. Okay , setakat ini dulu coretan Abang Mali. Insya'Allah jika ada kelapangan kita akan berblog lagi.

Salam persahabatan kepada semua.

Sekian.





Bookmark and Share
Bookmark and Share
Anda suka dengan artikel di atas? Silalah melanggan setiap artikel ( 100 pelanggan yang melanggan can't be wrong ) RSS Feed
Sesuatu komen/kritikan yang membina daripada anda akan MEMBANTU PENULIS MENERBITKAN ARTIKEL YANG LEBIH BERMUTU. Oleh itu, sila pos komen anda untuk artikel ini dan kongsikan pandangan anda dengan pembaca/pengunjung yang lain. Saya amat menghargai setiap komen daripada anda.
Add a Reply / Comment
Maka, Pastikan Anda Melanggan :

(Sil'a pastikan anda mengaktifkan 'link langganan pengesahan' di dalam kotak e-mail Anda)

Related Posts :



Comments :

0 ulasan to “ Masih Jauh Tapi Dah Dekat ”

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini.
Sila tinggalkan komen yang membina , kreatif dan kritis.
Anda boleh melanggan RSS saya melalui borang yang disediakan di bawah setiap artikel.
"Jangan SPAM ruang komen ini. Gunakannya untuk bertukar pandangan".

Terima Kasih.


SEMUA ARTIKEL ADALAH HASIL DAYA FIKIR PENULIS DAN HASIL SUMBER RUJUKAN DARIPADA LAMAN-LAMAN SESAWANG YANG BERKENAAN DENGAN TAJUK ARTIKEL. SEGALA HAK CIPTA TERPELIHARA © 2009 http://abangmali.blogspot.com

Dapatkan Artikel Terus ke Email Anda

Dapatkan terus artikel-artikel daripada AbangMali.blogspot.com ke email anda!Sila masukkan email anda di bawah:

Dihantar oleh FeedBurner

Powered by FeedBurner