POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

11 Julai 2009

Nak Tahu Cara Sebenar Buat Duit Di Internet. 

Dicatat oleh abangmali On 12:01 PG


Sakit kepala nie dibuatnya , bertubi-tubi YM Abang Mali digasak dengan soalan-soalan cepu emas tentang tajuk dan topik online money making. Macam kena serangan hendap ala kombat gitu ... kat YM.

Barulah Abang Mali tahu , rupanya banyak diantara kita yang masih kabur-kabur tentang cara sebenar online bisnes ini. Kebanyakan di antara kita masih kurang mengerti makna sebenar buat duit di internet.

Baiklah , jika kita teliti dengan mendalam ada 3 kelompok besar mazhab buat duit di internet. Mazhab pertama aliran peniaga sebenar internet. Mazhab kedua , aliran pengikut yang mengikut mazhab yang pertama. Mazhab ketiga pula aliran pengikut yang menganut ajaran sesat. Aii... ada juga mazhab sesat dalam perniagaan internet nie yer Abang Mali?. ADA!!! . Macam mana nak kenal mazhab-mazhab ini yer...? Senang jer tak susah. Cuma kita perlu rajin untuk mengenali mereka , itu jer.

Oklah , Abang Mali akan memberikan penerangan seringkas mungkin mengenai mazhab-mazhab ini. Jika ada otai-otai IM Malaysia yang membaca artikel blog ini , silalah tinggalkan komen yer... .

Mazhab pertama ialah peniaga sebenar yang mengikut aliran perniagaan yang tulen di internet. Mazhab ini kebiasaannya melakukan perniagaan seperti melakukan perniagaan di dunia sebenar. Cuma mereka menggunakan platform yang berlainan saja iaitu internet-online bisnes. Mereka ini boleh dikenali dengan cara menyelidiki produk yang ditawarkan untuk dibeli melalui laman jualan yang telah mereka sediakan. Walaupun begitu , mazhab yang pertama ini , hanya menawarkan produk-produk yang munasabah dan masuk akal saja untuk di jual di internet. Bukannya produk-produk yang mengarut. Abang Mali rasa kita sebagai pengguna sudah bijak untuk menilai perkara ini. Mereka bukan sahaja menjual produk digital seperti e-buku , perisian , muat-turun lagu dan sebagainya. Malah ada juga di antara mereka yang menjual produk fizikal di alam maya ini seperti jutawan internet Irfan Khairi , beliau menjual peta Malaysia ke pasaran antarabangsa.

Untuk mengenali siapa yang bermazhab pertama ini kita perlu membuat sedikit kajian tentang latar belakang mereka melalui laman jualan yang telah mereka sediakan untuk menjual produk-produk mereka. Ingat ! Golongan mazhab pertama ini bilangan mereka banyak tapi hanya sedikit yang benar-benar berkualiti. Hai ... macam tu pula yer , Abang Mali! .
Ciri-ciri mazhab ini , mereka biasanya memiliki laman blog mereka sendiri. Ya , mereka memiliki laman blog sendiri. Laman jualan produk pun mereka ada dan laman blog pun mereka ada dan laman forum perbincangan pun mereka ada.

Pastikan semasa kita tersinggah atau terlawat atau melawat laman jualan produk di internet pastikan dulu kita menyiasat siapa mereka itu. Kalau boleh pastikan mereka ada blog tersendiri , dan nama mereka pula dah cukup terkenal di pasaran tempatan atau antarabangsa serta nama-nama mereka cukup dihormati di forum-forum pemasar internet tempatan. Kalau nama mereka tak dikenali tapi produk yang ditawarkan tak mengarut , jangan beli dulu ...!
Buat lagi carian di internet , 'googlekan' enjin google mungkin masih ada produk yang hampir sama ditawarkan oleh mereka yang lebih pakar.

Ingat tu...! Kalau boleh masuk forum perbincangan pemasar internet tempatan seperti di forum Cyberwang.com , di sini bersepah-sepah pakar-pakar IM Malaysia. Kita boleh dapatkan nasihat melalui forum ini mengenai kebuntuan kita dalam dunia berniaga di internet.


Secara mudahnya golongan mazhab pertama ini merupakan perintis sebenar perniagaan di internet. Memiliki ilmu yang mantap dalam online bisnes. Identiti mereka tidak diragui , mereka berniaga secara jelas dan mudah dikenali. Pendek kata , bukan sorok-sorokkan identiti diri.

Mereka memiliki syarikat (kebanyakan IM Malaysia kini mendaftar perniagaan mereka) , sistem , produk , web jualan dan laman blog sendiri serta telah melakukan perniagaan di internet dengan penuh rasa tanggungjawab. Malah mereka ini menyediakan perkhidmatan nasihat selepas penjualan produk mereka. Maksudnya tak lepas tangan bila dah untung... . Bahkan mereka juga mempunyai pengikut setia yang agak ramai. Inilah ciri-ciri mazhab pertama yang memang sentiasa buat duit di internet. Jangan ingat mereka ini buat duit dengan menipu yer... mereka ini memang berniaga. Bukan buat program jana wang yang entah apa-apa tu...!


Golongan kedua pula bermazhab golongan pertama tetapi aliran mazhab kedua ini masih kurang ilmu perniagaan di internet , tak seperti mazhab pertama tadi. Macam mana mazhab kedua ini buat duit di online ?. Baiklah , begini , mazhab golongan pertama tadi telah membuka sekolah aliran masing-masing dan mengambil anak murid untuk di ajar menyampaikan ajaran mereka kepada orang lain. Faham ke tak nie?


Maksudnya , golongan mazhab pertama membuka peluang kepada umum yang berminat untuk menyertai mereka melakukan perniagaan di internet dengan cara menjadi agen pemasaran produk mereka. Istilahnya yang popular ialah AFFILIATE.

Mazhab golongan pertama tadi telah mewujudkan aliran baru dan membuka dimensi AFFILIATE kepada semua yang berminat dan menyediakan ganjaran yang istimewa kepada golongan mazhab kedua.
Kebiasaannya , mereka menyediakan peralatan yang cukup , upah yang menarik untuk mazhab kedua memulakan bisnes di internet. Kerja sudah jadi amat mudah buat penganut mazhab kedua ini. Semua telah disiapkan hanya perlu melakukan pemasaran efektif dengan KUNCI SAKTI yang diberikan oleh mazhab pertama tadi.

KUNCI SAKTI ialah 'ID AFFILIATE' , KUNCI SAKTI ini pula PERCUMA...
Hanya dengan kunci inilah mazhab kedua beroleh habuan jika mereka rajin berusaha dengan bijak dan sanggup menimba ilmu dari pelbagai sumber. Inilah cara mereka yakni golongan kedua beroleh rahmat daripada perniagaan internet.

Maka , sewajarnya kita jangan melibatkan diri dengan AFFILIATE daripada mazhab yang tidak diketahui kesahihannya.
Ingat tu...!!! Jangan ikut mazhab AFFILIATE yang meragukan... itu pasallah sekarang ini orang awam di online fobia dengan AFFILIATE kerana wujudnya mazhab AFFILIATE yang sesat dan menyesatkan orang ramai mengenai kesucian AFFILIATE. Ternodalah sudah maksud AFFILIATE yang tulen sekarang ini dikeranakan golongan pelampau sesat tersebut yang nak buat untung saja-ikut hawa nafsu iblis. Jahanam betul mereka ini.

Golongan yang ketiga , Abang Mali rasa tak payahlah kita bincangkan secara mendalam yer... . Abang Mali harap kita semua sedia maklum mereka ini siapa dan bagaimana mereka menyampaikan dakyah mereka di internet. Contoh , mungkin kita pernah dengar tentang program jana wang PAK MAN TELO , LABU PERAM , SURAT BERANTAI dan sebagainya di dunia kita yang nyata ini. Begitulah juga mereka-mereka ini melakukannya di dunia maya , cuma medium saja berlainan tetapi konsep masih sama.


Fikir-fikirkanlah yer... kita nak masuk golongan yang mana lepas ini?!


Semoga kita berjumpa lagi di artikel yang lain.


Salam.

Bookmark and Share
Bookmark and Share
Anda suka dengan artikel di atas? Silalah melanggan setiap artikel ( 100 pelanggan yang melanggan can't be wrong ) RSS Feed
Sesuatu komen/kritikan yang membina daripada anda akan MEMBANTU PENULIS MENERBITKAN ARTIKEL YANG LEBIH BERMUTU. Oleh itu, sila pos komen anda untuk artikel ini dan kongsikan pandangan anda dengan pembaca/pengunjung yang lain. Saya amat menghargai setiap komen daripada anda.
Add a Reply / Comment
Maka, Pastikan Anda Melanggan :

(Sil'a pastikan anda mengaktifkan 'link langganan pengesahan' di dalam kotak e-mail Anda)

Related Posts :



Comments :

0 ulasan to “ Nak Tahu Cara Sebenar Buat Duit Di Internet. ”

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini.
Sila tinggalkan komen yang membina , kreatif dan kritis.
Anda boleh melanggan RSS saya melalui borang yang disediakan di bawah setiap artikel.
"Jangan SPAM ruang komen ini. Gunakannya untuk bertukar pandangan".

Terima Kasih.


SEMUA ARTIKEL ADALAH HASIL DAYA FIKIR PENULIS DAN HASIL SUMBER RUJUKAN DARIPADA LAMAN-LAMAN SESAWANG YANG BERKENAAN DENGAN TAJUK ARTIKEL. SEGALA HAK CIPTA TERPELIHARA © 2009 http://abangmali.blogspot.com

Dapatkan Artikel Terus ke Email Anda

Dapatkan terus artikel-artikel daripada AbangMali.blogspot.com ke email anda!Sila masukkan email anda di bawah:

Dihantar oleh FeedBurner

Powered by FeedBurner